Robte to, čo milujete

Vo svojom živote zažila vrcholy aj pády. Mala veľké sny a bola ochotná potiť krv, aby si ich splnila. A keď náhodou spadla, otriasla sa a vytýčila si nový cieľ. Takto sa z nej takmer stala tanečnica, nebyť jedného nešťastného zranenia.Nakoniec, možno aj vďaka tomu, vyštudovala módny dizajn na Central St. Martins College v Londýne. Mať titul jej však nestačilo. Chcela dosiahnuť viac. Pracovala s Alexandrom McQueenom, Stellou McCartneyovou či Tomom Fordom. Obliekala Brada Pitta, Orlanda Blooma, Hugha Jackmana či Nicole Kidmanovú. Založila svoju vlastnú módnu značku, otvorila si módny ateliér v Paríži a v Bratislave vytvorila unikátny concept store Carte Blanche. Slovenka, ktorá prednáša na London College of Fashion Art and Design a za inšpiráciou a projektmi cestuje po celom svete, vie, čo je úspech. Na svojej ceste v čase a priestore (aj) o ňom porozprávala exkluzívne pre LÁV Katarína Rimarčíková.

text Andrea Konečná Gažová foto Janina Gažová

 

Naposledy sme sa rozprávali v roku 2013. Vy ste sedeli vo svojom parížskom ateliéri a nadšene ste hovorili okrem iného aj o móde na Slovensku, kde vás ľudia vnímali najmä ako osobu, ktorá sa spájala s ateliérom Carte Blanche. Čo sa s ním stalo?
Toto je pre mňa tak trocha smutná kapitola a nerada by som do detailov rozoberala, aké veľké sklamania spojené so zatvorením ateliéru som zažila. Myslím, že Carte Blanche v danom čase predbehol dobu a Slováci naň ešte neboli pripravení. Ale napriek sklamaniu z toho, že tento projekt skončil, nič neľutujem, pretože som na Carte Blanche dostala výborné odozvy zo zahraničia.  Volali mi napríklad ľudia od Ricka Owensa a Margielu, ktorí si robili prieskum a Carte Blanche vyhodnotili ako najlepší a jediný concept store v strednej Európe, s ktorým chcú spolupracovať. To ma samozrejme potešilo.

Čomu konkrétnemu sa aktuálne venujete?
Ako viete, pracujem pre London College of Fashion Art and Design. Je to vlastne taký mix aktivít. Prednášam, organizujem intenzívne workshopy, realizujem projekty v oblasti módneho priemyslu, robím konzultantku, koučujem mladé návrhárske hviezdy. Asi by ma zabilo, keby som mala robiť len jednu vec. (úsmev) No a pred niekoľkými rokmi som dostala od šéfky ponuku na pozíciu, úlohou ktorej malo byť vytvoriť akúsi revolúciu medzi módnym priemyslom a vysokoškolským vzdelávaním. Kvôli týmto aktivitám som sa však musela trochu odkloniť od módy a k nej sa teraz pozvoľna vraciam. Cestujem po celom svete, čo je pre mňa niečo ako únik alebo terapia, na známe aj neznáme miesta a minulý marec som zavítala do Mexika. Neplánovane som sa ocitla v Tulume, magickom mieste blízko džungle s jednou z najkrajších pláží sveta. Chodia tam obdivuhodní ľudia z celého sveta, ktorí sa zaujímajú o životné prostredie, žúrovali sme napríklad s Leom DiCapriom… je tam ekoluxus, a záujem o zdravý životný štýl, čo sú veci, ktoré sú mi blízke. A tak sa stalo, že sa tam už čoskoro vraciam a idem rozbiehať niekoľko projektov. A do toho riešim veci v New Yorku, L. A., aj v Londýne.

„Žúrovali sme napríklad s Leom Di Capriom… Je tam ekoluxus, a záujem o zdravý životný štýl, čo sú veci, ktoré sú mi blízke.”

Parížsky ateliér už nemáte?
Nie. Aktuálne fungujem skôr virtuálne. Do Paríža síce chodím často a robím tam na mnohých veciach, ale v istom čase bolo nelogické mať tam ateliér s drahým prenájmom, keď som stále niekde na cestách…

Čo máte rozrobené v New Yorku?
To je vám taký príbeh. Na jednom módnom evente som narazila do jedného pána, z ktorého sa vykľul dôležitý CEO francúzskej módnej asociácie a zoznámil ma s CEO z americkej CFDA (Council of Fashion Designers of America), čo je najdôležitejšia módna organizácia v Amerike. Na základe tohto stretnutia mňa a moju kolegyňu CFDA oslovili, ako jediné zo sveta, aby sme prišli na prestížnu udalosť Fashion Education Summit v New Yorku a prednášali tam. To je veľká vec. Dáva mi to pocit, že to, čo robím, robím dobre.

Váš svet je zrejme tak trochu sci-fi pre každého, kto žije celý život v jednom meste. Premýšľali ste niekedy nad tým, čo/kde je vaša základňa?
Viete, že práve posledný rok o tom dosť intenzívne premýšľam? Dlho som si myslela, že je to Londýn. Za posledný rok som si však uvedomila, že tam nie som až taká šťastná, a najmä preto, lebo tam vôbec nie je jednoduché nájsť lásku a dostatok slnka. Keď ste vorkoholik ako ja, nechodíte už na párty, a nebaví vás online dating, je ťažké stretnúť niekoho, s kým môžete zdieľať spoločné šťastie.

Online dating nie je vaša srdcovka?
Vôbec. Síce všade chodím s telefónom, ale prioritne kvôli práci. Problém online datingu vidím v tom, že online všetci hrajú nejaké hry, ale málokto má skutočnú snahu o niečo reálne a hodnotné. Preto je najvýstižnejšie asi povedať, že napriek tomu, že nemám problém prihovoriť sa komukoľvek, som momentálne v konečnom dôsledku základňou sama pre seba.

Čo vy a módny dizajn?
Nikdy zo seba nevymažem to, že som módna návrhárka. Je to vo mne zakódované. Keď dlhšie nenavrhujem, alebo neriešim niečo kreatívne, dusím sa. Aj keď neprichádzam s novými kolekciami každú sezónu, neustále niečo riešim. Napríklad aktuálne pracujem na menšej kolekcii štýlového a luxusného jogového oblečenia pre plážové destinácie, zo špeciálnych materiálov s chladiacim efektom.

„Dospela som k tomu, že chcem pomôcť… Chcem posunúť hranice… Chcem urobiť zmenu k lepšiemu… Či už je reč o módnom priemysle alebo o samotnom svete.”

Témou tohto čísla Láv je „úspech“. Ktoré životné momenty či ľudia vás ovplyvnili na ceste za úspechom?Verím, že všetko, čo sa mi v živote stalo, to dobré, aj to zlé, ma malo niekam doviesť. V roku 2008 som mala nehodu, pri ktorej mi padol veľký nôž a zabodol sa mi do nohy. V tom momente sa mi zastavil život… a hoci to v danom momente bola pre mňa tragédia, nakoniec ma to posunulo k iným, lepším veciam. A pokiaľ ide o ľudí, ktorí ma ovplyvnili… Na začiatku bol môj otec, ktorý mi povedal, že je nemožné, aby som študovala na Saint Martins a ja som mu bola odhodlaná dokázať opak. Potom mi zišla na um jedna úžasná a inšpirujúca žena, umelkyňa a návrhárka Helen Storey, ktorej pozitívny postoj, odhodlanie, práca, život a princípy ma veľmi ovplyvnili. Prvý raz som o nej čítala v britskom Vogueu a povedala som si: „Tak túto ženu by som chcela stretnúť.“ A naše cesty sa stretli! O dva mesiace neskôr som sa ocitla v jej dome a pripravovala jej večeru. Vykľula sa z nej totiž nevlastná mama môjho vtedajšieho priateľa. (úsmev) Neskôr sme spolu pracovali na niekoľkých projektoch a pred dvoma rokmi som ju najala na moje vlastné projekty, za čo som neuveriteľne vďačná! A aj dnes všade stretávam ľudí, ktorí zohrávajú nejakú úlohu aj v mojom pracovnom živote. V Tulume na kraji džungle si ma takto našiel človek, z ktorého sa vykľul známy model a herec z L. A. Povedal mi, že miluje moje oblečenie a chcel by, aby bolo dostupné aj v L. A., na čom momentálne pracujem. Nemyslím si, že v živote existujú náhody, všetko má nejaký dôvod. Je však na nás, či sa rozhodneme zaoberať sa tým, v čom sa cítime bezradní, alebo sústredíme všetku svoju energiu na veci, ktoré nás napĺňajú. Tomu hovorím tvrdá práca.

Čo pre vás osobne znamená úspech?
Pre rôznych ľudí to znamená rôzne veci. Myslím, že pre veľa ľudí na Slovensku to znamená mať titul a zarábať stále viac… a znamená to, že keď sa vám narodia deti a založíte si rodinu, nemôžete byť úspešní. Môj pohľad na úspech bol formovaný aj týmto spôsobom zmýšľania. Ovplyvnili ho však aj mnohé ďalšie veci v živote, ktoré sa mi stali, niekedy aj strašné osobné veci, občas sa čudujem, že som ich prežila… V konečnom dôsledku ma však urobili silnejšou. A prinútili ma zamyslieť sa nad tým, kým som a čo chcem dosiahnuť. Dospela som k tomu, že chcem pomôcť… chcem posunúť hranice… chcem urobiť zmenu k lepšiemu… či už je reč o módnom priemysle alebo o samotnom svete. A za úspech považujem to, že mám možnosť na tom pracovať… mám slobodu… a mám možnosti. Nechcem byť v úlohe takého toho trpiteľa, ktorý hovorí, že sa veci nedajú a zo svojho nešťastia obviňuje všetkých naokolo. Ak niečo chcete, pracujte na tom a urobte všetko pre to, aby to fungovalo. Robte to, čo milujete, a vyhľadávajte možnosti, ako svoj zápal pre danú vec môžete šíriť, nech každý, kto vás stretne, vie, čím žijete.

Náš rozhovor zakončím tak trochu filozofickou otázkou. Zdá sa, že tak ako medzi ľuďmi, aj medzi módnymi značkami zaniká akási „stredná vrstva“ (ľudia nakupujú buď extrémne lacno alebo extrémne draho) a máloktorá značka sa pýši svojím ohľadom k ľuďom vo výrobe, k našej planéte a jej prírodným zdrojom. Do akej miery si podľa vás uvedomujú ľudia zaujímajúci sa o módu, či je to, čo nosia, ohľaduplné a udržateľné?
Ach jaj, toto je téma, ktorá ma veľmi trápi, a koniec koncov o nej aj prednášam. Keď sa na to pozrieme len pragmaticky cez čísla, realita sa nedá oklamať. Ľudia najviac nakupujú v reťazcoch s tzv. fast fashion. Stredná vrstva módnych značiek síce existuje, ale žiaľ, nemá dostatok klientov, a tak bojuje o prežitie. Pred rokmi som milovala Paríž práve kvôli tomu, že v ňom nebolo miesto pre fast fashion, podstatnejšia bola kvalita. Ženy si vážili samy seba a nikdy by si nekúpili niečo, čo sa na nich po chvíli rozpadne. Okrem toho je tu však ešte iný pohľad.

?
Naše každodenné rozhodovanie o tom, čo budeme alebo nebudeme nosiť, má obrovský dosah na ekonomiku aj životné prostredie. Kapitalizmus a reklama nám vymývajú mozgy, snažia sa iba o odbyt, pri ktorom s najnižšími nákladmi majú najvyššie zisky a kvalita resp. nekvalita je taká, že tento odbyt iba podporuje. Ale keď sa pozriete do budúcnosti, bez ohľadu na už spomínané faktory, o 10 až 15 rokov nebude vhodná pôda na pestovanie bavlny, lebo bude zničená pesticídmi, a nebude ani bavlna. Preto je pre mňa osobne ako človeka, dizajnérku, či prednášajúcu dôležité šíriť osvetu o tom, čo je to zodpovedná a udržateľná móda. Nie je to nič asexuálne, ako si mnohí myslia. Pre mňa to znamená, že sa zaujímam o to, akú látku na oblečenie kupujem. Či jej výrobcovia neznečisťujú vodu, či platia dosť ľuďom, ktorí pre nich pracujú. Ale aj keď ovplyvním svojimi prednáškami ľudí zo sveta módy, je to stále málo.

Pretože hlavnú úlohu hrá zákazník?
Presne. Ten svojím výberom pri kúpe rozhoduje o tom, čo sa bude vyrábať. Rozhoduje, či to budú lacné a nekvalitné veci, ktorých výrobou trpia iní ľudia, často zomierajúci od hladu, pretože im platia žalostne málo, trpí životné prostredie a znečisťuje sa naša planéta. Niekto za tú nezodpovednosť skrátka v konečnom dôsledku doplatí. Móda je po rope svetovo druhé najznečisťujúcejšie odvetvie. Môže to byť však aj inak. Preto občas nemôžem spávať, a preto chcem o tom hovoriť. Lebo verím, že ľudia napriek všetkému môžu žiť inak, zodpovedne. Viem, že som sa rozhodla pre ťažšiu cestu. Ale vedomie, že som nikdy nezapredala svoju dušu, aby som si uľahčila cestu na úkor mojich hodnôt, ma robí hrdou. To je môj úspech. A ak svojím životom, rozhodnutiami a slovami inšpirujem ďalších ľudí, úspech bude ešte väčší.

 

Katarínine tipy pre tých, ktorí sa zaujímajú o zaujímavú,
zodpovednú a udržateľnú módu

  • www.thelissome.com
  • joannestoker.com (Milujem vysoké opätky! Toto je značka mojej kamarátky.)
  • www.nicholaskirkwood.com
  • www.sophiawebster.com/category/3/shoes
  • decadentcopenhagen.com
  • www.cromia.it/en/default.aspx (Vyrábajú tašky v Taliansku z kvalitnej kože a za veľmi prijateľné ceny – ide o rovnakú produkciu ako majú veľké a predražené značky.)
  • www.honestby.com/en/category/3/clothing.html (Dozviete sa, čo presne cena zahŕňa.)

Diskusia