Najdôležitejšie je robiť to, čo robíme, s láskou. Exkluzívny rozhovor so svetovým motivátorom a rečníkom Brianom Tracym.

Za jeho rady sú ochotní platiť začínajúci podnikatelia i najväčší biznismeni. Do dnešného dňa poskytol konzultácie viac ako piatim miliónom ľuďom. No tento kouč to vo svojich začiatkoch nemal ľahké. Ako dospievajúci nepoznal slovo blahobyt, nehovoriac o luxuse. Jeho rodina sa zmietala vo finančných problémoch, preto vykonával náročnú fyzickú prácu. Nedokončil ani strednú školu. Zamýšľanie sa nad tým, prečo sú niektorí ľudia úspešnejší než ostatní, mu nakoniec úplne zmenilo život. Dohnal zameškanú školu, dosiahol titul MBA a stal sa z neho úspešný obchodník svetového mena.

Je pre vás láska dôležitá?
Láska je pre mňa najdôležitejšia.

Ako by ste ju charakterizovali?
Existujú stovky ba dokonca tisíce kníh zaoberajúce sa touto témou… Keď som pred 39 rokmi  stretol svoju manželku, v priebehu niekoľkých sekúnd sme sa akýmsi spôsobom prepojili a toto prepojenie nám vydržalo po celý život. Veľa sa spolu smejeme. Keď je človek zamilovaný, smiech je jedným z indikátorov tohto pocitu. Keď prídu moje deti domov, taktiež sa spolu veľa smejeme. Ja vnímam lásku cez smiech a príjemne momenty strávené s mojou šťastnou manželkou, šťastnými deťmi a šťastnými vnúčatami.

Myslíte si, že môže ovplyvniť obchod?
Samozrejme. Najdôležitejšie je robiť to, čo robíme, s láskou. A s láskou vieme robiť iba tie veci, na ktoré máme prirodzenie nadanie a v ktorých máme potenciál byť excelentnými. Najväčšou motiváciou je pocit vlastného rastu. Pocit, že sa zlepšujeme a napredujeme nám dáva možnosť vychutnávať si to, čo robíme.

Začínali ste ako umývač riadov v hoteloch. Kedy a ako ste si uvedomili, že práve obchod je to v čom môžete byť úspešný?
Myslím si, že väčšina ľudí sa začne venovať obchodu, keď skutočne nemá inú možnosť. Mne neostávalo naozaj nič iné. Keď mi niekto jedného dňa dal pracovnú ponuku predávať produkty, musel som ju prijať. Dravosť a hlad po úspechu je jedným z najväčších impulzov na posúvanie sa vpred. Keď človek nemá žiadne peniaze, ktoré sú samozrejme pre život potrebné, začne robiť všetko pre to, aby ich získal. Tak som začal chodiť od jedného domu k druhému a klopať na dvere. Ako som už viackrát povedal, zo začiatku to bolo veľmi náročné. Nebál som sa pracovať, no nevedel som ako predávať. Bolo to ako keď sa snažíte zatelefonovať niekomu, koho číslo nepoznáte. Tak len stláčate čísla, ale nikam sa nedovoláte, pretože nepoznáte to správne číslo. Môj život sa zmenil vtedy, keď som pochopil, že predaj je logický proces, a keď človek nasleduje jednotlivé kroky, začne úspešne predávať. To zmenilo môj život.

Čo pre vás bolo na začiatku vašej kariéry najťažšie?
Najťažšie pre mňa bolo pracovať 10 až 12 hodín denne. Začínal už o 8. ráno, išiel som od dverí k dverám a skončil som niekedy okolo 9. – 10. večer. A niekedy sa mi nepodarilo uskutočniť ani jeden predaj za celý deň. Zaklopal som na 100 dverí a rozprával sa so stovkami ľudí bez výsledku. Bolo to veľmi frustrujúce.

Strach je jedným z našich najväčších nepriateľov. Čelíte aj vy niekedy strachu?
Nie. Mojím zvykom je aj praktizovať to, čo sa ľudí snažím naučiť. Len čo mám z niečoho strach, pustím sa do toho. Snažím sa stále čeliť strachu, a tým ho prekonať. To som sa od malička snažil naučiť aj moje deti. Aby neutekali pred ťažkosťami a problémami, ale čelili im, a tým ich aj vyriešili. A je to podľa mňa veľmi dobrá životná filozofia.

Ste odborníkom v oblasti predaja a psychológie predaja. Ako charakterizujete predaj?
V najjednoduchšej rovine by som charakterizoval predaj ako lubrikant, ktorý pomáha celej spoločnosti, aby fungovala. Predaj slúži na pomoc ľuďom, ktorým zlepšuje ich život alebo prácu. Podľa mňa každý človek, ktorý niečo predáva, pomáha ľuďom. A mám veľmi negatívny postoj voči ľuďom predávajúcim produkty, ktoré ľuďom nepomáhajú. Predajca predstavuje pomocníka, ktorý ukazuje, ako môže byť náš život lepší a môžeme si ho lepšie vychutnať.

Naše sebavedomie je veľmi dôležitým aspektom úspechu. Do akej miery môžu peniaze ovplyvniť vnímanie našej vlastnej hodnoty a ako si vieme stanoviť správnu odmenu za našu prácu?
Veľmi dôležitá v našom živote je Maslowova pyramída potrieb, ktorá charakterizuje základné potreby ľudí. Jednou z najdôležitejších je potreba prežitia. Ak je náš život v ohrození, snažíme sa nájsť spôsob, ako ostať nažive. Ak máme postarané o prežitie, ďalším stupňom je istota. Potrebujeme mať emočnú istotu v našich vzťahoch a fyzickú istotu, ako je domov, auto atď. a do tretice finančnú istotu. A práve peniaze nám dávajú finančnú istotu a dávajú nám akýsi pokoj. Najväčšie obavy majú ľudia z nedostatku peňazí, a tým sa dostávajú do neistoty. Čo ak sa niečo pokazí a ja nemám peniaze? Nemám žiadne úspory… Všetko čo zarobím musím okamžite minúť na svoje prežitie. To spôsobuje, že ľudia sa zamýšľajú and peniazmi. Ale ak človek má dostatok peňazí a nemusí sa nad nimi viac zamýšľať, dostane sa do ďalšieho štádia, ktorým je sebadôvera a sebavedomie.

Za stretnutie s Brianom Tracym ďakujeme medzinárodnej organizácii SOUL OF BUSINESS na čele s Petrom Betyárom, generálnym riaditeľom pre SR a ČR.

text Juraj Griger  foto BT

Diskusia