Slovenské superpotraviny

Sú naše, vypestované na našej pôde a obsahujú v sebe azda všetko, čo potrebujeme na zdravý životný štýl.

  • Ovos a produkty z neho

Znižuje hladinu cholesterolu a chráni organizmus pred kardiálnymi ochoreniami. Ukrýva v sebe beta-glukán, čo je typ rozpustnej vlákniny, ktorá spomaľuje vstrebávanie sacharidov do krvi. Vďaka nej telo predchádza dramatickým výkyvom hladiny glukózy a inzulínu.

 

  • Kyslá kapusta

Naša národná potravina plná vitamínov a minerálov. Keďže obsahuje aj laktobacily, ide o hádam najlepšie prírodné probiotikum. Má aj detoxikačné účinky a dokáže likvidovať tuk. Pozitívne účinky na zdravie si zachováva aj po tepelnej úprave, ale ideálne je dopriať si ju v surovom stave. Obsahuje aj vlákninu, ktorá naštartuje metabolizmus a podporí látkovú výmenu.

 

  • Kyslomliečne produkty

Mliečne výrobky, ktoré prešli procesom kvasenia – jogurt, kefír, kyslé mlieko, cmar, či pravá bryndza. Udržiavajú črevnú mikroflóru v rovnováhe tým, že zabraňujú množeniu mikroorganizmov, ktoré sú pre náš organizmus škodlivé. Znižujú zároveň riziko rakoviny hrubého čreva a výrazným spôsobom sa podieľajú aj na posilnení našej imunity.

 

  • Mak

Obsahuje vlákninu, vitamín E a z minerálov predovšetkým obrovské množstvo vápnika, ktorého obsahuje 12x viac ako mliečne produkty. Okrem mletého maku skúste vyskúšať aj makové mlieko či makový olej.

 

  • Čučoriedky

Disponujú bohatou zásobárňou antioxidantov, ktoré sú poprednými bojovníkmi proti voľným radikálom, a teda i proti starnutiu. Pravidelná konzumácia čučoriedok udržuje funkciu pamäti, chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, rakovinou, Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.

 

  • Vlašské orechy

Sú zdrojom kvalitných omega-3 esenciálnych mastných kyslín, ktoré sú známe významným protizápalovým pôsobením. Antioxidanty, vitamíny a minerály, ktoré orechy obsahujú, poskytujú človeku ochranu pred chorobami srdca, rakovinou, dokonca pomáhajú pri cukrovke a eliminujú problémy s kosťami. A čo viac, porcia vlašských orechov pokryje takmer celodennú dávku prospešných tukov.

 

  • Konopné semienka

Neobsahujú žiadne pesticídy, keďže rastlinu nenapáda hmyz. Jediné obsahujú kompletné bielkoviny ako mäso. Obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, najmä rozvetvené, ktoré sú ideálne pre stavbu svalovej hmoty, a teda vhodné pre športovcov. Taktiež konopný olej je veľmi chutný a stojí za vyskúšanie.

 

  • Med

Med nie je iba alternatívnym sladidlom i keď jeho základom sú jednoduché cukry, ktoré sa nám rýchlo dostávajú do krvi, a tak sú pre nás rýchlym zdrojom energie. Okrem toho však obsahuje vitamíny a minerálne látky. Navyše kvetový med je zdrojom bielkovín a hlavne úžasne chutí.

 

  • Pohánka

Jedna z najzdravších uznávaných superpotravín. Pohánka je bezlepková a zaznamenáva v súčasnosti obrovský návrat do moderných kuchýň. Je veľmi citlivá na chemikálie, a preto sa môže pestovať len na nekontaminovaných pôdach. Chráni vás pred voľnými radikálmi, pretože obsahuje antioxidanty, vzácny vitamín P a rutín.

 

  • Včelí peľ

Je zásobárňou rutínu, ktorý má pozitívne účinky na cievy. Takisto dobre vyplýva na nervovú sústavu a keďže je výnimočne bohatý na živiny, posilňuje obranyschopnosť. Pri včeľom pele je dôležité dodržiavať správne dávkovanie, pretože môže dôjsť k predávkovaniu vitamínmi.

 

  • Špalda a výrobky z nej

Špalda patrí medzi obilniny, ktoré vynikajú svojou chuťou. Je to druh rozpadavej pšenice, ktorá má špeciálny obal zrna. Tento ju chráni pred negatívnymi vonkajšími vplyvmi a zároveň zachováva vysoký obsah živín v zrne. Špaldovú múku môžete vymeniť za pšeničnú a pripravovať z nej všetko rovnako ako ste boli zvyknutí z tej klasickej.

text a foto Katarína Mittáková / Jedz a miluj

Zaujal vás článok? Dajte nám vedieť.