JEDZ A MILUJ

Ako sa začať zdravšie stravovať.

Všade čítame a počúvame o tom, ako je pre nás dôležitá zdravá strava. Každý mesiac je veľkým hitom nová superpotravina, či už sa to týka napríklad acai, stále trvajúcej avokádománie či quinoa ošiaľu. Áno, je to tak, pre naše zdravie je dobré jedlo veľmi dôležité. Ale to, že nás o tom neustále poúčajú a valia sa na nás z každej strany nové a nové stravovacie smery, nám veľmi pri našom rozhodovaní, čo zdravé na večeru keď prídeme z práce domov, veľmi nepomôže. Kto sa má vyznať či je lepšie byť vegánom či paleo, vyhýbať sa sacharidom či jesť iba tepelne neupravované potraviny. Pravda je vždy niekde uprostred, všetko s mierou a čo je hlavné, treba začať jedlo milovať a užívať si ho. Až keď ho začnete brať vážne, začnete sa sami zaujímať o to čo vám prináša a čo vám dlhodobá konzumácia nezdravého jedla môže spraviť s telom, a nielen fyzicky.

K vareniu a príprave jedla som odmalička nemala žiaden vzťah, viac menej som tejto činnosti neprikladala žiadnu váhu. Celkom mladá som sa vydala a nevedela som vtedy uvariť nič viac ako cestoviny. Stravovala som sa z pečiva na sto spôsobov, polotovarov a na obed som chodievala na menu do fast foodov. Vždy som mohla zjesť čokoľvek a nepribrala som, takže som to dlho brala ako znak toho, že sa stravujem dobre. Až vekom sa zlá strava začala ukazovať aj na mojom tele a na mojom zdraví. A vtedy som si uvedomila, počkať, prečo mi na sebe samej nezáleží? Prečo sa starám o to či mám dobrý účes a pekné oblečenie ale nestarám sa o svoje vnútro? Zabúdame, že najviac atraktívny človek je ten, z ktorého vyžaruje zdravie a spokojnosť so sebou samým.

Zdravá strava nie je pre mňa osobne žiadny určitý smer, je to racionálne stravovanie, lokálne potraviny a reálne jedlo. Na Slovensku máme k dispozícii úžasné suroviny a potraviny, ktoré nám dokážu poskytnúť všetko čo potrebujeme. A to nehovorím o lete, keď všetky trhy praskajú od tej úžasnej čerstvej zeleniny a ovocia, čo sme si tu dopestovali. Bryndza a kyslá kapusta nám dodajú dôležité probiotiká. Pstruhy, konopné semienka či konopný olej sú pre nás dôležité pre vyvážený pomer 3 a 6 omega kyselín. Takisto med a včelie produkty pomáhajú pri širokom spektre problémov. Mak, pohánka, ovos, špalda, a takto by som mohla pokračovať veľmi dlho. Ak sa začneme zaujímať o to čo nám ponúka náš domov, možno zistíme, že zdravá strava ani nemusí byť taká drahá, pretože nemusíme nakupovať všetky trendové exotické potraviny z druhého konca sveta, aby sme boli zdraví.

„Každý sa dostaneme do ťažkej životnej situácie, nelámte si s tým hlavu. Nechajte si čas pre seba, na prvotné zahojenie bolesti a postupne sa skúste vrátiť k zdravej strave.“

Samozrejme nikto nie je dokonalý, netreba brať veci extrémne. Ja som si vždy popri vyváženej strave dopriala aj roztopašnosti. Pokiaľ máte dostatok pohybu, spánku a zvládate stres, nie je na tom nič zlé. Niekedy sa človek dostane do situácií keď je jedlo to posledné, na čo myslí. Takisto ja som si tým prechádzala posledné mesiace po rozchode s manželom. Prišla som o lásku k človeku, ale takisto spolu s ňou som prišla aj o lásku k sebe a k jedlu. Každý sa dostaneme do ťažkej životnej situácie, nelámte si s tým hlavu. Nechajte si čas pre seba, na prvotné zahojenie bolesti a postupne sa skúste vrátiť k zdravej strave. Ja som za mesiac, keď som naozaj prežívala na energetických nápojoch a sladkostiach, pochopila aj psychický význam dobrého stravovania. Pokiaľ som sa takto zle stravovala, necítila som sa dobre, nevyzerala som pekne a menej som si samu seba vážila. Stále sa z toho dostávam, všetko postupne a viem, že keď sa budem držať zdravého životného štýlu, budem na seba hrdá a obnovím k lásku k sebe, pretože tá je pre nás najdôležitejšia. Takže za mňa, milujte a jedzte zdravo.

10 tipov ako na zdravšie stravovanie

Berte to zľahka. Nesnažte sa zmeniť celý jedálny lístok naraz a hneď. Choďte na to postupne, začnite so zdravými snackmi, naučte sa pripravovať výživné raňajky a časom sa dostanete tam kam budete chcieť.

Jedzte častejšie a menšie porcie, nevynechávajte raňajky ani večere. Skúste premýšľať nad dostatkom a denným rozložením sacharidov, bielkovín a tukov, pomôžu vám v súčasnosti mobilné aplikácie.

Skúste nahrádzať nezdravé potraviny zdravšími alternatívami. Ak máte čas, začnite si vyrábať jednoduché doma vyrobené produkty, ako jogurt, chlieb, sušené potraviny a podobne. Budete si jedlo viac vážiť.

Začnite si plánovať, čo budete cez týždeň jesť, nakúpte si a pripravte si jedlo dopredu. Čím menej budete chodiť do obchodu, tým menej častejšie budete musieť odolávať nákupu nezdravého jedla. Vždy choďte nakupovať najedení.

Jedlo si robte pekné, pretože ako sa hovorí, jedia aj oči. Obetujete zopár minút a jedlo si pripravte tak ako keby ste si ho išli odfotografovať, budete sa z neho viac tešiť.

Jedzte pestro. Nezamerajte sa na jedlo alebo zopár jedál, ktoré sú síce zdravé, ale ak ich budete jesť neustále dokola, veľmi rýchlo omrzia.

Zdravú stravu prepojte s aktívnym pohybom na vzduchu, športovaním, dostatkom spánku a oddychu. Iba ak sa všetko spojí, ukáže sa sila tohto prepojenia na vašej fyzickej a psychickej stránke.

Zabudnite na diéty. Ochudobníte sa o dôležité živiny a neskôr sa vám všetko vráti. Pre naše telo je potrebná každá čerstvá surovina, takže doprajte si všetko, ale s mierou.

Nevzdávajte sa ak zlyháte, nič sa nedeje, pokračuje sa ďalej. Zahoďte výčitky. Nie, že si poviete, no tento večer som to pokazil, tak začnem znova až od ďalšieho týždňa. Nepodceňujte sa.

Pite dostatok vody a bylinkových čajov. Tu nie je čo dodať, veľa z nás na to zabúda. Tak nezabúdajme.

text Katarína Mittáková / Jedz a miluj   foto Kristiána Vavreková

Zaujal vás článok? Dajte nám vedieť.